מאת: מירי פיסו – מדריכת הורים
אתם יושבים בסלון, נהנים מרגע של שקט, כשלפתע קולות צעקה מחדר הילדים שוברים את השלווה: "הוא לקח לי את הצעצוע!" "היא נכנסה לחדר שלי בלי רשות!" "למה אתם תמיד מוותרים לו?" – הריב היומי בין האחים מתחיל, ואתם שוב בתפקיד השופט והמגשר. נשמע מוכר? אתם לא לבד.
מריבות בין אחים הן חלק בלתי נמנע מהחיים המשפחתיים, לעיתים מלוות בהקנטות, השפלות ואפילו פגיעות רגשיות. היכרותם הקרובה מאפשרת להם לזהות בדיוק את נקודות התורפה של האחר. הקנאה וההשוואות רק מחמירות את המצב, וכל ילד משוכנע שהשני זוכה ליחס מועדף.
כהורים, התסכול גובר כשעולה השאלה "מי התחיל?", התחושה הראשונית היא להתערב מיד ואתם עלולים לתהות אם נכשלתם בחינוך. אבל חשוב לזכור – מתחים וקנאה הם טבעיים במערכת יחסים בין אחים. השאלה היא איך להתמודד איתם בצורה נכונה שתסייע לילדים לפתח יחסים בריאים יותר?
מה מפריע לנו כהורים?
הרבה פעמים, כשאנחנו שומעים את הילדים רבים, אנחנו מרגישים צורך להתערב מיידית. הרצון לשמור על השקט וההרמוניה בבית, החשש שמא אחד הילדים ייפגע, וגם הלחץ האישי שלנו – כל אלה מובילים אותנו להיכנס למריבה.
מה שמפריע לנו, ההורים, הוא לא רק הרעש והמהומה שמשבשים את השקט בבית. אנחנו מרגישים חסרי אונים מול המריבות החוזרות ונשנות, וחוששים שהן יובילו לפגיעה פיזית או רגשית. יתרה מזאת, המריבות גורמות לנו להרגיש שכשלנו בחינוך לערכים של שיתוף פעולה ואהבת אחים.
הבעיה היא שבאופן הזה, לא רק שאנחנו לא באמת מלמדים את הילדים איך לפתור סכסוכים בעצמם, אלא אנחנו גם עלולים לחדד את המתח ביניהם. כשההורים מתערבים, הם לא פעם מחזקים תחושות של צדקנות או כעס אצל ילד אחד ומועקה אצל ילד אחר.
למה אנחנו מתערבים?
כשאנו שומעים את הילדים רבים, התגובה האינסטינקטיבית שלנו היא להתערב. אבל למה זה קורה?
בשם היחסים הטובים – המניע הראשוני והברור ביותר הוא הרצון לשמור על שלום בית ולטפח יחסים טובים בין הילדים. כהורים, אנו שואפים ליצור סביבה הרמונית ואוהבת עבור ילדינו. כשאנו עדים למריבה, אנו חשים דחף עמוק להתערב ולהחזיר את השלווה.
לעתים קרובות, התערבותנו נובעת מחרדה עמוקה לגבי העתיד. כשאנו שומעים את הילדים רבים, מחשבותינו עלולות לנדוד למחוזות רחוקים: "האם הם לעולם לא יסתדרו? איפה טעינו בחינוך?"
חשוב לזכור, עם זאת, שבגיל הרך הילדים עדיין לומדים מיומנויות חברתיות בסיסיות כמו משחק משותף ושיתוף. המריבות שלהם אינן מנבאות בהכרח את עתיד היחסים ביניהם, אלא משקפות את השלב ההתפתחותי הנוכחי שלהם.
במקום להיבהל ממריבות, כדאי לראות בהן הזדמנויות ללמידה וצמיחה. מריבות יכולות להיות:
– דרך טבעית לפריקת מתחים
– אמצעי לקבלת תשומת לב
– הזדמנות ללמוד כיצד לריב באופן בונה ולהשלים לאחר מכן
מחקרים מראים כי ברוב המקרים, ילדים מסוגלים לפתור את המריבות בעצמם. כשאנו מאפשרים להם לעשות זאת, אנו מעניקים להם הזדמנות יקרה לפתח כישורי פתרון בעיות וניהול קונפליקטים.
בשם הצדק – האם הקטן הוא באמת החלש?
לעתים קרובות, אנו מתערבים בשם הצדק. אנו רואים מצב שנראה לנו לא הוגן ומרגישים צורך לתקן אותו. למשל, כשילד אחד פתאום רוצה צעצוע שאחיו משחק בו, או כשאחד דוחף את השני "ללא סיבה".
אולם, חשוב להבין שמה שנראה לנו כאירוע פתאומי, לרוב אינו כזה. מאחורי כל מריבה עומד "פנקס" של תסכולים, השוואות ורגשות מורכבים שהילדים צברו זה כלפי זה לאורך זמן.
ה"פנקס" הזה מכיל הרבה יותר ממה שאנחנו רואים ברגע נתון:
– השוואות בין האחים: מי יותר מחייך, מי יותר מסודר, למי יש יותר חברים
– תחושות של קיפוח או העדפה: איך ההורים מגיבים אחרת לכל אחד מהילדים
– קנאה ותחרותיות שהצטברו לאורך זמן
כשאנו רואים מריבה, אנו עדים רק לקצה הקרחון. הדחיפה או הצעקה שאנו רואים היא לעתים קרובות תוצאה של מתח ותסכול שהצטברו לאורך זמן. במקום להתערב מיד ולחלק צדק, עלינו לנסות להבין את המורכבות שבקשרים בין האחים, לתת להם את הכלים להתמודד ולהשאיר להם את המרחב למצוא את הדרך שלהם לפתור את הבעיות בעצמם.
על מה הם רבים?
כאשר אנו מתבוננים לעומק במריבות בין אחים, ניתן לזהות שתי קטגוריות עיקריות של עימותים, כל אחת בעלת משמעות ומניעים ייחודיים:
מריבות על "עניין": יותר ממה שנראה לעין
מריבות הנסובות סביב "עניין" מוחשי עשויות להיראות פשוטות על פניהן. אלו הן המריבות היומיומיות על צעצועים, על זמן צפייה בטלוויזיה, או על מי ישב ליד החלון ברכב. אך מתחת לפני השטח, מריבות אלו מייצגות יותר מסתם ויכוח על חפץ או פעילות.
הן מהוות הזדמנות עבור הילדים לתרגל מיומנויות חברתיות חיוניות כמו משא ומתן, פשרה, ואסרטיביות. יתרה מזאת, הן משקפות את הצורך של הילד בעצמאות ובשליטה על סביבתו. כאשר ילד נאבק על צעצוע, הוא למעשה מצהיר: "יש לי רצונות משלי, ואני מסוגל לעמוד על שלי."
מריבות על "המקום": המאבק על אהבה ותשומת לב
הסוג השני, ואולי המורכב יותר, הוא מריבות על "המקום" במשפחה. שאלות כמו "את מי אוהבים יותר?" או "למה היא מקבלת יותר?" מייצגות חרדה עמוקה יותר הקשורה לערך העצמי של הילד ולמקומו במערכת המשפחתית.
מריבות אלו נוגעות בלב ליבו של המשאב היקר ביותר במשפחה: ההורה עצמו. הילדים מתחרים על אהבה, תשומת לב, ואישור הורי. כל ילד מחפש את האישור שהוא מיוחד, ייחודי, ובעל מקום בלעדי בלב הוריו.
המשמעות העמוקה: חיפוש אחר זהות ומקום
למעשה, מריבות בין אחים, בכל צורה שהן מופיעות, מהוות הזדמנות קריטית עבור כל ילד לברר את מעמדו בזירה המשפחתית. באמצעות העימותים הללו, הילד בודק:
– היכן הוא עומד ביחס לאחיו?
– כיצד ההורים רואים אותו?
– האם יש לו מקום ייחודי ובלתי ניתן להחלפה במשפחה?
כאשר פורצת מריבה, הילד למעשה מזמין את ההורים לאשר את מקומו המיוחד והבלעדי במערך המשפחתי. הוא מעוניין לבדוק לצד מי יעמדו ההורים, לא בהכרח מתוך רצון ש"יבחרו בו", אלא כדי להבין טוב יותר את הדינמיקה המשפחתית ואת מקומו בתוכה.
התפקיד ההורי שלנו – ניווט בים הסוער
הבנת העומק של מריבות אחים מציבה אתגר משמעותי בפני ההורים. התפקיד שלנו אינו רק לפתור סכסוכים או להשקיט מריבות, אלא לספק לכל ילד את הביטחון שמקומו במשפחה מובטח ובלתי מעורער, ללא קשר למעשיו או להישגיו.
זה דורש מאיתנו:
1. להקשיב מעבר למילים – לזהות את הצרכים הרגשיים העמוקים שמניעים את המריבה.
2. לספק אישור ואהבה באופן שאינו תלוי בהשוואה לאחרים.
3. לעזור לכל ילד לזהות ולהעריך את הייחודיות שלו.
4. ליצור הזדמנויות לכל ילד לחוש משמעותי ונחוץ במסגרת המשפחתית.
בסופו של דבר, המטרה שלנו היא לא למנוע מריבות, אלא לנצל אותן כהזדמנויות לצמיחה, להבנה עמוקה יותר של עצמנו ושל ילדינו, ולחיזוק הקשרים המשפחתיים.
מתמחה בקשב וריכוז, מאמנת לפיתוח חוסן וויסות רגשי. מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך.
מרגישים מתוסכלים וחסרי אונים מול הבכי והכעסים של הילדים? לא יודעים איך להרגיע אותם? מה עושים עם כל הבכי הזה? הצטרפו אליי להדרכה פרטנית ואישית שתשפר לכם את האווירה בבית, שתפחית תסכולים ושתחזק את היחסים בינכם לבין ילדכם🤍🪷רוצים להתחיל בשינוי? צרו איתי קשר באינסטגרם
ובתכלס – מה עושים במריבה הבאה?
הבנת המניעים שלנו להתערבות במריבות אחים היא צעד חשוב בהתפתחותנו כהורים מודעים. במקום להגיב אוטומטית, נוכל לאמץ גישה מחושבת: נשהה לרגע את התגובה ונשקול אם המצב באמת דורש התערבות או שזו הזדמנות ללמידה עבור הילדים. נתמקד בתמיכה במקום בפתרון ישיר, ונהיה ערים לדינמיקות העמוקות בין הילדים – רגשות, תסכולים והשוואות – כדי להבין את התמונה הרחבה ולא רק את המעשה שנראה לעין.
1. הניחו דלי ליד המדורה – אחד האתגרים המשמעותיים בהתמודדות עם מריבות אחים הוא למצוא את האיזון הנכון בין התערבות לבין מתן מרחב. המטרה היא להיות מבוגר אחראי, ולא להפוך לעוד משתתף במריבה. כהורים, עלינו לשאול את עצמנו:
– האם ההתערבות שלנו מקדמת או מפריעה ליחסים בין הילדים?
– האם אנחנו באמת עוזרים או רק מוסיפים שמן למדורה?
לעתים קרובות, כשאנחנו מתערבים, אנחנו למעשה מצטרפים למריבה. מתוך כוונה טובה להרגיע את המצב, אנחנו עלולים למנוע מהילדים להגיע לשלב החשוב ביותר – ההשלמה.
דמיינו את המריבה כמדורה קטנה. התגובה האינסטינקטיבית שלנו היא לרוץ ולכבות אותה. אבל מה אם במקום זאת, נניח דלי מים ליד המדורה?
להיות נוכחים, מוכנים לעזור, אך לא לכפות את העזרה, להיות קרובים מספיק כדי להיות זמינים, אך רחוקים מספיק כדי לאפשר עצמאות.
הרעיון אינו לשפוך את המים על המדורה (התערבות ישירה), אלא להציע אפשרות לעזרה. זה מעביר מסר חזק: "אני כאן אם תצטרכו אותי, אבל אני מאמין ביכולת שלכם לפתור את זה בעצמכם."
כיצד נראית גישה זו בחיי היומיום?
כשאתם שומעים מריבה מחדר אחר, במקום לרוץ ולהתערב, נסו לומר: "אני במטבח אם מישהו צריך אותי." או "אני כאן עבורכם, מי שרוצה מוזמן לבוא."
הדלי שאנו מניחים ליד המדורה מכיל אמפתיה, הקשבה והבנה לשני הצדדים. אנחנו מציעים מרחב בטוח לרגשות ולדיאלוג. בכך שאיננו ממהרים להתערב, אנו מאפשרים לילדים להתמודד עם קונפליקטים ולפתח כישורי פתרון בעיות.
מעניין לציין שלעתים קרובות, כשאנו מציעים עזרה מרחוק, הילדים עשויים שלא לפנות אלינו כלל. זה קורה מכמה סיבות:
1. למידה מניסיון: ילדים לומדים שכאשר הם מעלים את עוצמת הקול במריבה, ההורים מתערבים. אם אנחנו לא ממהרים להתערב, הם לומדים שהסלמה אינה הפתרון.
2. פיתוח עצמאות: כשאנחנו נותנים להם מרחב, הם מפתחים ביטחון ביכולתם לפתור בעיות בעצמם.
3. הפחתת המתח: לפעמים, עצם הידיעה שיש תמיכה זמינה אם יצטרכו, מספיקה כדי להרגיע את הרוחות.
2. כולם באותה סירה – כשילדים חורגים מגבול שחשוב לכם, כמו מכות או קללות, יש להפריד ביניהם מבלי לתפוס צד או להאשים ילד אחד. חשוב להימנע מהפיכת מריבה על עניין (כמו שלט או כדור) למריבה על מקום ואהבה. התגובה שלכם כהורים תקבע האם הסכסוך יישאר סביב העניין עצמו, או יהפוך למאבק על תשומת הלב והאהבה שלכם.
הימנעו מהטפות, הכללות או תמיכה בצד אחד – כל אלה עלולים לעורר תחושות של תחרות על מקומם במשפחה. במקום זאת, הכניסו את כולם ל"סירה אחת" ואמרו: "אני רואה שאתם לא מסתדרים". לאחר מכן, הפרידו ביניהם פיזית מבלי להעדיף ילד אחד על פני האחר. אם אתם כבר מתייחסים לילד הפוגע, העניקו לו הקשבה ולא נזיפה: "נראה שהיית מאוד כועס אם הרגשת שאתה צריך לדחוף".
זכרו, הילד שמקשה על הסיטואציה הוא גם הילד שקשה לו, וגם הוא זקוק לעידוד. כולם נמצאים באותה סירה, ואין מקום להעדפות.
3. להאיר ולא להעיר: הנכחת הרגעים היפים בין האחים
כהורים, אנחנו לעיתים נוטים להתמקד בריבים ובקונפליקטים בין הילדים – "הם רק רבים", "הם לא מסתדרים", וממהרים להתערב ולחנך באמצעות נאומים או עונשים. אך דווקא ברגעים שהם משחקים יפה, משתפים פעולה או עוזרים זה לזה, אנחנו מצמצמים את התגובה: "יופי, נהדר", וממשיכים הלאה.
במקום זאת, חשוב להקדיש תשומת לב לרגעים החיוביים ולתת להם נוכחות משמעותית. כשאתם רואים את הילדים מסתדרים, שימו זרקור על הרגע הרגעים הללו. אל תסתפקו במחמאה קצרה, אלא הרחיבו: "איזה יופי אתם משתפים פעולה", "תראו איזה מחנה מדהים בניתם יחד!" "מאוד נדיב מצידך שחלקת עם אחיך את הבייגלה".
בכשאתם מנכיחים את הרגעים החיוביים, אתם מחזקים את הזהות המשותפת שלהם כאחים שיודעים לתקשר, לשתף פעולה, לפרגן, לחכות בסבלנות ולהתמודד עם אתגרים יחד. הכרה ברגעים אלה לא רק מחזקת את הרגע הנוכחי, אלא גם מטמיעה בתוכם תחושת גאווה וביטחון בקשר ביניהם.
כך אתם לא רק צופים מהצד, אלא משתתפים פעילים בבניית מערכת יחסים בריאה שתלווה אותם כל החיים.
4. תנו לרגשות מקום: כך תעזרו לילדים להתמודד עם כעס ותסכול
כאשר אחד הילדים אומר לכם "איזו ילדה מעצבנת", חשוב לא להיבהל מהרגש השלילי ולא לדכא אותו. במקום זאת, אפשר להעניק לגיטימציה לרגש: "נכון, לפעמים היא באמת יכולה לעצבן". בכך, אתם מאשרים את החוויה שלו, מבלי לשפוט או להקטין את רגשותיו. משם, אפשר להציע דרך להתמודדות: "רוצה לומר לה את זה? היא פה, אפשר לדבר".
חשוב לזכור שרגשות שליליים הם חלק טבעי מהקשר בין אחים, ולא מעידים על טיב היחסים שלהם בעתיד. תסכול, כעס ורוגז הם רגשות בריאים שזקוקים לביטוי. ברגע שאתם נותנים לילדים את המרחב להביע את הרגשות שלהם, אתם עוזרים להם ללמוד לנהל אותם בצורה נכונה.
ההכרה ברגשות לא רק מחזקת את תחושת הביטחון הרגשי של הילדים, אלא גם מאפשרת להם לפתח יכולות תקשורת ומיומנויות חברתיות בריאות. גם אם הכעס מגיע, הוא חולף, ומה שחשוב הוא שהילדים יידעו להתמודד איתו בצורה מכבדת ובטוחה, מבלי לפחד לבטא את מה שהם מרגישים.
5. תדגמנו להם = מודלינג
הדרך הטובה ביותר ללמד את הילדים על יחסי אחים היא באמצעות דוגמה אישית. שתפו אותם בחוויות עם האחים שלכם: "הייתי היום עם אחותי בארוחת צהריים" "כשהייתי קטנה אני ואחי היינו עושים בבית מחנה מסדינים ומזרנים" וכך הם יפנימו את החשיבות של הקשר. אם היחסים עם האחים שלכם פחות טובים, אל תחששו לשתף גם את התחושות הקשות: "זה מפריע לי שהיחסים לא טובים" "הייתי רוצה שנהיה יותר זמן יחד" כדי להראות להם שהקשר חשוב גם כשיש קושי.
בנוסף, הילדים לומדים הרבה מהדרך שבה אתם מתנהלים מול בני הזוג – איך אתם רבים, משלימים ומתנצלים. הם עוקבים אחרי כל מריבה ולומדים על פתרון קונפליקטים. זה לא מספיק לומר להם "תהיו אחים טובים" או "תכבדו", אתם צריכים להראות להם איך עושים את זה בפועל. ההתנהגות שלכם היא הדוגמה החשובה ביותר שהם לוקחים לחיים.
טיפוח יחסים טובים בין אחים: איך ליצור הרמוניה בבית
- תנו מקום לייחודיות: עזרו לכל ילד למצוא ולפתח את הכישרונות והתחומים המיוחדים לו, כך שכל אחד ירגיש מוערך בזכות עצמו.
- זמן איכות אישי: הקדישו לכל ילד רגעים של זמן איכות אישי עם ההורה, כדי לחזק את הקשר האישי.
- הימנעו מהשוואות: גם השוואות חיוביות עלולות ליצור תחרות ומתח בין האחים. חשוב להכיר בהישגים של כל אחד באופן עצמאי.
- עודדו שיתוף פעולה: צרו הזדמנויות לפעילויות משותפות שדורשות עבודת צוות, כמו פרויקטים משפחתיים.
- למדו אמפתיה: חנכו את הילדים להקשיב ולנסות להבין את תחושותיו של אחיהם. זה יחזק את ההבנה והקשר ביניהם.
- חזקו התנהגות חיובית: כשאתם רואים שהילדים מתנהגים בצורה נעימה זה לזה, תנו לזה תשומת לב חיובית, כדי לחזק את ההתנהגות הרצויה.
- קבעו חוקים ברורים: הגדירו כללי התנהגות ברורים שמחייבים את כולם, ויישמו אותם בעקביות, כך שכל ילד יבין מה מצופה ממנו.
לסיכום: טיפוח יחסי אחים בריאים – השקעה לטווח ארוך
יחסי אחים הם קשר מורכב ודינמי, וכהורים תפקידנו לספק את הכלים והסביבה שתאפשר לילדינו לפתח מערכת יחסים חיובית ובריאה. חשוב לזכור שמריבות הן חלק טבעי ובלתי נמנע בתהליך ההתפתחות. הן מהוות הזדמנות ללמידה, פיתוח מיומנויות חברתיות, ושיפור היכולת להתמודד עם קונפליקטים.
המטרה שלנו אינה למנוע כל מריבה, אלא לצייד את ילדינו בכלים הנכונים לנווט במורכבות של יחסים בין אחים – תוך שמירה על נוכחות תומכת ואוהבת. במקרים רבים, הצעד ההורי הנכון ביותר הוא דווקא לקחת צעד אחורה, ולאפשר לילדים לפתור את הבעיות בעצמם. כך הם לומדים לסמוך זה על זה, לפתח חוסן נפשי, ולחזק את הביטחון העצמי שלהם כשהם מצליחים לפתור קונפליקטים באופן עצמאי.
באמצעות גישה זו, אנו לא רק מחזקים את הקשר בין ילדינו כיום, אלא גם מניחים את היסודות ליחסים בריאים ומספקים שילוו אותם לכל חייהם. ההשקעה ביחסי האחים היא השקעה בטווח הארוך, אשר תעצב את הדרך בה הם מתקשרים, משתפים פעולה, ויוצרים מערכות יחסים בבגרותם.
מתמחה בקשב וריכוז, מאמנת לפיתוח חוסן וויסות רגשי. מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך.
מרגישים מתוסכלים וחסרי אונים מול הבכי והכעסים של הילדים? לא יודעים איך להרגיע אותם? מה עושים עם כל הבכי הזה? הצטרפו אליי להדרכה פרטנית ואישית שתשפר לכם את האווירה בבית, שתפחית תסכולים ושתחזק את היחסים בינכם לבין ילדכם🤍🪷רוצים להתחיל בשינוי? צרו איתי קשר באינסטגרם